Jak założyć własnego bloga? Nie najtrudniejsza instrukcja stworzenia własnego miejsca w sieci.

Powinnam tę instrukcję rozpocząć w ten sposób: „Przed rozpoczęciem tworzenia swojego miejsca w sieci, zastanów się mocno kilka razy, bo to wciąga i może się wiązać nie tylko z fejmem i błyskiem fleszy. Pamiętaj, że jak wszędzie, może być łatwiej, ale trafić może się również internetowy troll, który stwierdzi, że z błotem ci do twarzy.

Krok po kroku przeprowadzę Cię przez podstawowe zagadnienia i wytłumaczę te dziwne dla niektórych słowa jak domena, serwer czy hostingodawcy. Napiszę również o plusach i minusach rozwiązań dla chcących posiadać swoje miejsce w sieci.

Gotowy? Gotowa?

Gdzie założyć bloga?

Jest kilka opcji do wyboru. Są darmowe, są też oczywiście płatne. Wybierając gdzie założyc bloga musimy zastanowić się nad tym jak ma wyglądać nasza nazwa/domena, czy ma to być: mumspace.pl, mumspace.blogspot.com czy mumspace.wordpress.org.

Zacznijmy od tych darmowych rozwiązań. Jednego z pierwszych blogów założyłam na Bloggerze, ale dość szybko przestał mi wystarczać.

Blogger (Blogspot)
  • Plusy
  • darmowe rozwiązanie
  • otrzymujesz subdomenę twojanazwa.blogspot.com
  • automatyczne backupy (kopie danych bloga)
  • można podpiąć swoją domenę, np. twojanazwa.pl
  • dostępne (domyślnie) szablony można łatwo edytować
  • działa dość sprawnie
  • możliwość podpięcia kodu Google Analytics
  • logowanie przez konto Google’a
  • Minusy
  • BLOG NIE JEST TWOJĄ WŁASNOŚCIĄ
  • blog z *.blogspot w nazwie nie wygląda profesjonalnie
  • szablony dostępne w menu nie są zbyt ciekawe i interesujące
  • darmowe, bądź płatne szablony nie są tak intuicyjne i proste w obsłudze
  • ograniczone opcje edycji wpisu. Bardziej ambitna moderacja możliwa poprzez grzebanie w kodzie
  • ograniczona liczba wbudowanych, domyślnych motywów
  • ograniczona przestrzeń na zdjęcia
  • brak kontroli nad komentarzami
  • ograniczona liczba dodatków
  • statystyki, które są wbudowane są mało wiarygodne
  • brak dostępnego, wbudowanego narzędzia do SEO
Domena – element adresu internetowego w systemie nazw domenowych (DNS) (www.wikipedia.org)
WordPress.com

Nazwa niby taka sama, bo to przecież WordPress, ale różnica ogromna. WordPress.com posiada bardzo okrojone funkcje (jest ich chyba nawet mniej niż na Bloggerze).

    • Plusy
    • darmowe rozwiązanie
    • kopie bezpieczeństwa wykonywane są cyklicznie z automatu
    • otrzymujesz subdomenę twojanazwa.wordpress.com
    • płatne i bezpłatne szablony

    • Minusy
    • BLOG NIE JEST TWOJĄ WŁASNOŚCIĄ
    • ograniczona ilość miejsca na zdjęcia
    • brak dostępności większości wtyczek z wordpress.org
    • nie można zmieniać wyglądu w kodzie
    • nie ma możliwości podpięcia kodu Google Analytics
    • URL wpisów nie jest możliwy do edycji
    • edycja wpisu czy wyglądu strony ma bardzo ograniczone możliwości
    • podpięcie własnej domeny kosztuje + koszty domeny
    • dodatki, pluginy i funkcjonalności są dodatkowo płatne
    • nie ma się wpływu na emitowane na ‚twojej’ stronie reklamy. Robi to za Ciebie WordPress.com

Hosting to udostępnienie miejsca na pracującym bez przerwy, podłączonym do internetu komputerze (zwanym serwerem).
WordPress.org

WordPress.org to darmowe, otwarte oprogramowanie, dzięki któremu stworzysz swoją witrynę, bloga czy aplikację. Co ciekawe ponad 30% witryn jest oparte właśnie na WordPress-ie.

  • Plusy
  • BLOG JEST TWOJĄ WŁASNOŚCIĄ. Póki opłacasz domenę i serwer
  • darmowe rozwiązanie. Ponosisz jedynie koszty domeny i hostingu (kilkadziesiąt złotych)
  • mnóstwo darmowych i płatnych szablonów
  • darmowe i płatne wtyczki (ponad 50 000!), które dają nowe możliwości np. formularz kontaktowy, widoczne zdjęcia z Instagram’a, wyskakujące okienko z zapisem na newsletter
  • dostęp do kodu strony i motywu, dzięki czemu możesz wszystko
  • kontrolujesz komentarze
  • instalacja WordPress.org, wtyczek i szablonów jest prosta, szybka i bardzo dobrze opisana
  • możesz pracować nad SEO
  • statystyki dotyczące strony są łatwo dostępne po podpięciu kodu Google Analytics (jest od tego wtyczka)
  • za darmo możesz podpiąć do swojej strony sklep internetowy
  • do rozwoju strony/bloga możesz zaprosić kilka osób oraz nadać im odpowiednie role
  • personalizowane URL wpisów, stron czy sklepu
  • Minusy
  • ponosisz koszty domeny i hostingu
  • samodzielnie instalujesz WordPress’a (niektórzy hostingodawcy mogą to zrobić za ciebie. Często jest również dostępna ikona z możliwością instalacji
  • w niektórych szablonach do zaawansowanych zmian, potrzebna jest znajomość kodowania. Na szczęście w iększości motywów zmiany można „wyklikać”
  • samodzielnie trzeba tworzyć backup’y. Tutaj z pomocą przychodzą wtyczki.
  • samodzielnie dbasz o aktualizacje WordPress’a, szablonu i wtyczek
  • samodzielnie dbasz o SEO. Od tego też są świetne wtyczki
  • ta samodzielność może na początku być przerażająca i przytłaczająca, ale pamiętaj, że stoi za tym ocean możliwości
Podsumowanie

Jeśli totalnie nie jesteś pewien czy blog albo witryna to twoja bajka, sprawdź to całkowicie bezpłatnie na Bloggerze. Miej na uwadze wszystkie wady i zalety, które wcześniej wymieniłam.

Natomiast jeśli nie straszne jest ci wydanie kilkudziesięciu złotych, to śmiało i w ciemno wybierz WordPress.org.

Wybór hostingodawcy

Czym kierować się podczas wyboru hostingu? Okazuje się, że nie tylko ceną. Podczas dokonywania selekcji warto przejrzeć opinie innych blogerów i twórców internetowych. Dobrze wtedy zwrócić uwagę jakie mają zdanie dotyczące obsługi technicznej, czy jest wliczona w cenę. Istotna jest również bezawaryjność.

Dylemat dotyczący ceny powinien być również rozciągnięty na moment przedłużenia umowy np. po roku. U niektórych hostingodawców cena za przedłużenie to nawet 700 zł (chora cena dla niewielkiego, a nawet średniego blogera). Warto to sprawdzić jeszcze przed rozpoczęciem użytkowania.

via GIPHY

Własna nazwa - czy jest się czego bać?

Odpowiedź jest krótka: nie. Dobrze od początku działać pod swoją nazwą. To pozwoli ci stworzyć grunt pod własną markę, markę osobistą. I już mniej ważne jest czy będzie to wymyślona nazwa, czy imię i nazwisko. Ważniejsze jest, żeby sprawdzić czy nazwa, dzięki której będziesz rozpoznawany/a w internecie jest... dostępna. Sprawdź domenę, facebook'a i instagram, jeśli jest wolna - działaj.

Motywy - kupować czy nie?

Na początku nie widzę sensu wydawania kasy na szablon, bo przecież nie wiesz czy ci się to całe blogowanie spodoba. Można znaleźć całą masę bezpłatnych motywów, które będą odpowiednie dla twojej strony i przy okazji są estetyczne.

Wybierając szablon zwróć uwagę na:

  • dokumentacja – im lepsza, tym łatwiej będzie samodzielnie uzyskać wygląd na jakim ci zależy
  • responsywność – to nic innego jak wygląd szablonu na różnych urządzeniach (np. laptopy, smartphone’y, tablety)
  • wersja premium – jeśli w przyszłości zechcesz mieć więcej funkcjonalności, to sprawdź czy motyw posiada wersję premium, która ma mocno rozszerzone możliwości

Wygląd bloga - czy ma znaczenie?

Wiadomo nie od dziś, że zwracamy uwagę na wygląd. Nie oszukujmy się. I jeśli coś jest nieestetyczne to odwracamy wzrok albo zamykamy stronę. Warto zadbać o to, by nasz blog był czytelny, czcionki nieudziwnione, tekst był w rozmiarze pomiędzy 12 pkt., a 16 pkt., natomiast tło nie powinno być pstrokate i nie może męczyć wzroku.

Zajęcie się wyglądem nie może spędzać ci snu z powiek. Na początku nie musi być dopracowane na tip top. Ale zadbaj by wygląd już na starcie nie odstraszał twoich czytelników.

Zdjęcia - skąd je brać?

Skoro zadbałeś już o estetykę strony, dobieraj do niej równie interesujące i ciekawe zdjęcia. Jeśli jesteś fotografem, albo po prostu robisz ładne zdjęcia to sprawa jest prosta. Masz swoje zdjęcia, które możesz śmiało umieszczać.

A co jeśli nie masz swoich zdjęć? Na pewno się nie przejmuj. W sieci znajdziesz morze pięknych, estetycznych zdjęć. Trzeba pamiętać o licencjach dotyczących wykorzystania obrazów. O tym skąd bezpiecznie pobierać zdjęcia i kilka słów o licencjach pisałam tutaj.

Logo - czy jest ci potrzebne?

Logo czy logotyp są bardzo ważne, ale nie są już tak istotne, jeśli blokują cię przed założeniem bloga albo wymyślenie go przeciąga się miesiącami. Możesz rozpocząć swoją przygodę z blogowaniem jedynie od własnej nazwy, która będzie stworzona przy użyciu ciekawej czcionki. Po prostu nie skupiaj się za bardzo na szczegółach, które będą odciągać cię od samego pisania bloga.

Wtyczki i przydatne narzędzia, czyli absolutne minimum ułatwiające życie blogera

Wtyczki

Disqus comment system - najlepszy system do komentowania oraz moderacji komentarzy na blogu.

Yoast SEO - wtyczka umożliwiająca konfigurację postów i stron pod kątem SEO.

Tiny MCE Advanced - mnóstwo dodatkowych opcji podczas edycji tekstu.

Instagram Feed - świetna wtyczka do wyświetlania zdjęć na blogu z profilu na Instagram'ie

Limit login attempts - wtyczka blokująca dostęp do strony po określonej liczbie nieudanych prób logowania.

Backup WP - strzeżonego Pan Bóg strzeże... znacie to przysłowie? Dlatego warto mieć jeszcze jedną kopię danych ze swojej strony. A ta wtyczka zrobi to praktycznie za ciebie.

NK Google Analytics - wtyczka dzięki której wklejając Google Analytics ID, możesz śledzić statystyki swojego bloga na stronie Google'a (analytics.google.com).

Przydatne narzędzia

Notes + długopis - zdecydowanie narzędzie numero uno w moim blogowaniu. Tobie również polecam te dwa narzędzia. I nie potrzebuje zasilania.

Aparat fotograficzny - warto mieć go ze sobą, ale pamiętaj że najlepszy aparat to taki, który masz ze sobą. Często w smartphone'ach są genialne aparaty, którymi można zrobić mistrzowskie zdjęcia.

Książki - nie twierdzę, że są konieczne, ale im więcej czytasz, tym łatwiej sklecić ci porządne zdanie. Albo nawet kilka. Poza tym poszerzasz swoją wiedzę, światopogląd i słownictwo.

Otwarty umysł - w blogowaniu to naprawdę dość istotne narzędzie. Trzeba się sporo nauczyć o WordPress'ie, Facebook'u czy Instagram'ie. Ale to także większa styczność z opinią innych. Między innymi do tego, to narzędzie będzie przydatne.

Fanpage na Facebook'u i Instagram

Bądź tam gdzie Twoi czytelnicy i potencjalni odbiorcy mogą bywać. Dobrze mieć więc fanpage bloga, bo dzięki niemu dużo łatwiej się komunikować. Obecnie wejścia na blogi z mediów społecznościowych to ponad 40 % wejść. Social Media są naprawdę znaczącym medium, które pomoże ci rozwijać swojego bloga.