Książki, które pomogą Ci pisać genialne teksty*

Naukę pisania zaczynamy mając kilka lat. Uczymy się jak trzymać ołówek, jak go prowadzić po kartce. Zaznajamiamy się z kształtem liter i tym, jak długopis leży w naszej dłoni. Nie jest to sztuka prosta. Obserwuję te początkowe etapy teraz u Kuby. Wymaga to dużo cierpliwości i naprawdę mnóstwa ćwiczeń. Później składamy wyrazy, a w końcu zdania. Niektórzy nabywają dodatkową umiejętność – umiejętność tworzenia historii, którymi zachwycają ludzi. Z tą cechą albo się rodzimy, albo musimy w sobie wypracować. Jak? Pomóc nam mogą książki. Oto one:

Słownik ortograficzny – i potraktuj to z przymrużeniem oka. Niestety często się zdarza, że piszemy niepoprawnie, nie znamy naszej rodzimej ortografii. To przykre i po części zrozumiałe. Język polski jest jednym z najtrudniejszych języków na świecie. Pomimo wszystkich trudności pamiętaj, że jest różnica czy robisz komuś „łaskę” czy „laskę”.

Jak pisać. Pamiętnik rzemieślnika – Stephen King – Kto nie zna autora przerażająco dobrych historii? W tej książce, trochę autobiograficznej, pisarz udziela wskazówek jak pisać. Te drogowskazy w tworzeniu to m.in.:

  • czytaj i jeszcze raz czytaj
  • naprawdę dużo pisz
  • bądź wytrwały/ wytrwała
  • wyłącz telewizor
  • oszczędzaj słowa

Narratologia – Paweł Tkaczyk – ta książka jest tak świetna, że wyprzedała się jeszcze podczas przedsprzedaży. Sam Paweł Tkaczyk mówi o sobie, że zarabia opowiadając historie. Napisał również „Zakamarki marki” i „Grywalizację”. Dzięki „Narratologii” dowiesz się co to jest storytelling, w jaki sposób opowiedzieć historię Twojej marki czy firmy, i nie tylko. Bo ta niepozorna z wyglądu książka zmieni Twoje podejście do opowieści. Jeśli tylko zechcesz.

Umiejętność opowiadania historii tkwi w Tobie od zawsze.
Opanuj ją i rozwiń.

Paweł Tkaczyk

Wszystko zależy od przyimka – Jerzy Bralczyk, Jan Miodek, Andrzej Markowski, Jerzy Sosnowski – jeśli baliście się zapytać o jakąś kwestię związaną z językiem polskim, to możecie być spokojni, bo z dużą dozą prawdopodobieństwa znajdziecie odpowiedź w tej książce. To w takim razie o czym jest ta książka? Przede wszystkim o tym jak mówić i pisać poprawnie w czasach internetu. W rozmowie z Jerzym Sosnowskim trzej wybitni językoznawcy zdradzają tajniki języka polskiego. Opisują ewolucje językowe z charakterystycznym dla siebie poczuciem humoru.

Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy – Joanna Wrycza-Bekier – autorka zna się na pisaniu i literaturze. Jest językoznawcą i filologiem polskim oraz germańskim. W tej książce napisanej przystępnym językiem (żeby nie użyć „lekkiego pióra”), bez zbędnych i trudnych słów, pisarka za pomocą przykładów i rozkładając przypadki na części pierwsze, pokazuje jak piszą wielcy. Hemingway czy Christie. I to właśnie dzięki tym studiom przypadków ta książka jest bardzo wartościowa.

Nie tylko o pisaniu. Jak wydać książkę w Polsce, ale również słów kilka o copywriting’u i webwriting’u

Sztuka projektowania tekstów. Jak tworzyć treści, które podbiją internet – Ewa Szczepaniak – Dobre teksty się projektuje. Ta książka krok po kroku prowadzi przez różne etapy projektowania treści oraz narzędzia i strategie. Zarys, kontury, wypełnianie i uzupełnianie. A to wszystko na podstawie przykładów i ćwiczeń. Trzeba przyznać, że to naprawdę przydatna książka dla każdego, kto tworzy treść.

Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować). Copywriting & Webwriting – Artur Jabłoński – to obowiązkowa lektura dla każdego który tworzy w sieci. Dla blogera, copywritera, social media ninja’y. Innymi słowy dla każdego, kto chce żeby jego nagłówki się klikały i prowadziły do określonej akcji. Najczęściej do sprzedaży.

Maszyna do pisania. Kurs kreatywnego pisania – Katarzyna Bonda – królowa polskiego kryminału w tej książce pokazuje, że pisanie książek to rzemiosło. Można się go nauczyć. Dzięki licznym przykładom pomaga w stworzeniu świetnych dialogów, barwnych bohaterów, bądź pokazuje jak powinna wyglądać struktura powieści.

Po bandzie, czyli jak napisać potencjalny bestseller – Jakub Winiarski, Jolanta Rawska – w tym ponad 600 stronicowym podręczniku znajdziesz kompleksowe podejście do pisania i wydawania książek. Dla jednych mnogość opinii może być przytłaczająca, a dla innych ożywcza. Z książki tej można dowiedzieć się jak zacząć i skończyć pisać książkę, jak tworzyć interesującą fabułę czy wykorzystać swoje poczucie humoru. Nie małym atutem są wywiady ze specjalistką od prawa autorskiego, z agentką literacką oraz z redaktorką wydawnictwa.

Każda książka – każdy autor – tak naprawdę to najbliżej mi do opinii Stephena Kinga, że aby pisać trzeba czytać, czytać i czytać. Każda powieść czegoś może nauczyć. W jednej może spodobać Ci się opis przyrody, w innej budowanie napięcia, trzecia natomiast przekona Cię, że nie chcesz pisać tak nudnych dialogów.

*Pamiętaj! Te książki mają pomóc, naprowadzić na odpowiednią ścieżkę. Reszta to Twoje… pisanie.