Co to jest pozycjonowanie?

pozycjonowanie

Wszędzie słyszysz o pozycjonowaniu, SEO czy SEM. Ale co to w ogóle jest? Co to za dziwne skróty? Nie są to pojęcia bardzo trudne, a wręcz przeciwnie są łatwe i przydatne. Jak wiecie jakiś czas (to już prawie rok!) temu stworzyłam na własne potrzeby projekt #mamawIT. Więcej o nim poczytacie tutaj.

Pomyślałam więc, że chciałabym przybliżyć Wam kolejne bardziej bądź mniej magiczne pojęcia, takie jak na przykład pozycjonowanie czy SEO. W moich wcześniejszych artykułach znaleźć możecie informacje  dotyczące między innymi : gdzie uczyć się programowania albo o framework’u Angular.  Do rzeczy!

Pozycjonowanie – definicja

To najprościej mówiąc czynności związane ze zwiększeniem widoczności naszej witryny w wynikach wyszukiwania wujka Google’a. Nazwę pozycjonowanie można używać zamiennie ze skrótem SEO, czyli search engine opitimization (optymalizacja silnika wyszukiwania). Często pozycjonowanie i optymalizacja witryn używane są zamiennie,  nie dotyczą jednak tych samych czynności. Innymi słowy chodzi tutaj o to jak wysoko jesteśmy pozycjonowani (pokazywani) w wyszukiwarce po wpisaniu fraz, słów kluczowych (czyli np. dobry lekarz Rzeszów).

Fraza kluczowa, słowa kluczowe

To słowa, bądź zwroty wpisywane w wyszukiwarkę i dzięki którym można znaleźć witrynę. Są one jednocześnie fragmentem strony (dotyczącym treści i jej pozycjonowania). Wyniki widoczne po wpisaniu do wyszukiwarki (np. Google) interesujących nas treści to witryny najbardziej pasujące do wpisanej przez użytkownika treści. Wskazówka: jeśli tworzysz treści na strony internetowe pamiętaj o odpowiednim, optymalnym zagęszczeniu słów kluczowych. Nie może być ich za dużo, a sama treść powinna być czytelna, rzetelna i przede wszystkim – zrozumiała dla czytelnika. 

Użycie słów kluczowych w znacznikach, nagłówkach

Roboty przeszukujące witrynę sprawdzają słowa kluczowe właśnie w znacznikach (od h1 do h6). Najważniejszy (h1) powinien być użyty na danej stronie tylko raz. Nagłówki porządkują strukturę strony, pozwalają na łatwiejszy jej odczyt. Tag title (w znacznikach html <title> </title>) to miejsce, w którym również warto umieścić frazy, dzięki którym chcemy być wyszukiwani. Inne miejsca do uzupełnienia to znaczniki meta description oraz meta keywords.

Wybór słów kluczowych, a pozycjonowanie

Popularność fraz, które wybieramy również ma znaczenie. Trudniej pozycjonować się ze słowami bardzo popularnymi, ponieważ mamy większą konkurencję. Dlatego warto znaleźć swoją niszę, specjalizację o której chcemy pisać. I znaleźć słowa kluczowe, które są średnio popularne. Dzięki temu nasza pozycja w wyszukiwarce wywinduje w górę. Inwestycja w rzadko wykorzystywane frazy może być po prostu nieopłacalne.

SEM – definicja

SEM (Search Engine Marketing), to marketing w wyszukiwarkach. Innymi słowy są to wszelkie działania promocyjne takie jak kampanie linków sponsorowanych, pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW, których celem jest podniesienie pozycji witryny w wynikach wyszukiwania na wybrane słowa kluczowe, które wpisuje użytkownik w okno wyszukiwarki.

SEM można podsumować prostym równianiem:

SEM = SEO + PPC,

gdzie PPC to pay per click, czyli płatność za kliknięcie w link.

Zlecać pozycjonowanie czy robić to samemu?

Powiem tak: to zależy. Od tego czy posiadasz wiedzę, albo czy chcesz taką wiedzę zdobyć. Pozycjonowanie wymaga również czasu i cierpliwości. Zastanów się czy możesz sobie na to pozwolić. Inną opcją jest zlecenie tego firmie, która się tym zajmuje.

pozycjonowanie